Výborně načtené vyprávění o nestvůrách z hlubokého vesmíru

Recenze audioknihy Vetřelec – Probuzení od Tima Lebbona.

general-affiliate-banner-728x90-1437632164.jpg

Tentokrát jsem se pustila do pro mě poměrně neobvyklého žánru. Recenzi na sci-fi namíchané s hororem tady snad ještě nemám.

A sama bych asi po takové knize nikdy nesáhla. Jenomže nás čekalo několik dlouhých cest za krásami jižní Anglie a Miloš si shodou okolností v nabídce Audiotéky všiml knižního zpracování Vetřelce. Prý je to hned po Indiana Jonesovi jeho nejoblíbenější film z dětství.

Já jsem naopak Vetřelce nikdy neviděla. Ale proč si jízdu do Cambridge nebo středověkého Welsu neukrátit krvelačnými příšerami z kosmu.

Knižní Vetřelec je vlastně trilogií, kterou se Tim Lebbon rozhodl umístit do okamžiků mezi jednotlivými filmy. První díl trilogie Vetřelec – Probuzení se tak odehrává mezi prvním a druhým vetřeleckým filmem. Probouzí se zde jak Ellen Ripleyová z hibernace, tak i zlí vetřelci na nehostinné planetě LV178.

Protože jsem filmového Vetřelce neviděla, tak nedokáži říct, jak moc kniha na filmový originál navazuje. Nedokáži ocenit narážky na film ani to, zda se atmosféra v knize podobá té ve filmech. Jsem vetřelci prostě nepolíbená.

Jako absolutnímu vetřelčímu nováčkovi se mně ale tenhle svět plný nestvůr, kterým v žilách místo krve koluje kyselina, poměrně líbil. Asi to není druh literatury, který bych chtěla číst každodenně, ale tak jednou za půl roku, si to dokáži i užít. Navíc, Vetřelec mně hodně připomínal můj oblíbený seriál Star Trek. Jenom tady bylo o dost víc krve a kyseliny. Ale atmosféru lodí plujících hlubokým vesmírem mám prostě ráda.

Jediné, co mě na knize trápilo, byla poměrná rozvleklost děje. Byly místa, kdy autor vše popisoval do detailů a kdy by se toho mohlo dít hrozně moc, ale vlastně se nic zásadního nestalo.

Tahle rozvleklost je ale docela fajn, když si chcete jako spolujezdec v autě u poslechu trošku zdřímnout. Vůbec nevadilo, že mně britské dálnice na půl hodiny ukolébaly ke spánku. Když jsem se probudila, s klidem jsem zjistila, že hrdinové jsou pořád ještě uvězněni ve výtahu a mohla jsem se tak tvářit, že jsem vlastně poslední kapitolu vůbec neprospala.

Audio verze Vetřelce má dvanáct a půl hodiny. Kdyby Tim Lebbon svůj rukopis trochu proškrtal a nahrávka byla třeba o třetinu kratší, myslím, že by se vůbec nic nestalo. On je děj vlastně poměrně jednoduchý a většinu knihy se buďto řeční o zlovolnosti vetřelců nebo se popisují brutální souboje s těmito monstry.

Ať ale k obsahu knihy nejsem jenom kritická… Hodně obdivuji to, že se autorovi podařilo vdechnout každé z postav vlastní duši a jedinečnou povahu. Každý z hrdinů byl jiný a každého trápily jiné slabosti a poháněly jiné schopnosti.

Opravdovou sílu této audioknihy ale vidím (nebo spíš slyším) v jejím zvukovém zpracování. Vetřelce načetl Pavel Rímský. Ano, to je ten pán, který k vám promlouvá z každého dokumentu o starověkém Egyptě nebo antickém Řecku. Kdo by tenhle monumentálně znějící hlas nezbožňoval. Hodně historických dokumentů jsem sledovala hlavně proto, že jim Pavel Rímský dodal ten správný mysteriózní šmrnc. A stejně úchvatně se mu podařilo pojmout i Vetřelce. Hned první vteřiny nahrávky mě přesvědčily o tom, že i kdyby po dějové stránce měl být Vetřelec to nejhorší, co jsem kdy četla, bude mě tahle knížka rozhodně bavit.

Asi bych Vetřelce nedokázala číst jako obyčejnou e-knihu, kterou mně předčítá elektronický hlas z iPhonu. Díky strhujícímu hlasu Pavla Rímského mně ale tahle audiokniha uvízla na hodně dlouho v uších. Nemusíte mít strach, že byste celých dvanáct hodin měli pocit, že posloucháte dokumentární film o starém Egyptě. Po pompézním začátku, který vás vtáhne do děje, se Pavel Rímský stává pouhým vypravěčem a asociace s Egyptem vymizí. I tak je ale jeho přednes perfektní.

Kromě samotného interpreta ale z Vetřelce dělají dokonalou audioknihu i další věci. Tak například se mně hodně líbí to, že každou opakující se část textu doprovází stejný zvukový efekt. Zprávy zlého androida uvádí hlasitý gong a když Ripleyovou trápí noční můry, tak to hned poznáte podle zvláštně se tetelící hudby.

Osobně Vetřelce považuji za tu nejlépe zpracovanou audioknihu, která se mně kdy do mého telefonu dostala a v budoucnu se pravděpodobně neubráním tomu, abych s ním nesrovnávala každou další nahrávku, kterou uslyším. Myslím, že Baronet zde odvedl vynikající práci a mě jenom mrzí, že jsem v Audiotéce od tohoto vydavatelství nenašla víc audioknih.

Upřimně ale doufám, že se zvukového zpracování dočkají i další díly knižního Vetřelce a že je opět načte Pavel Rímský.

Díky tomu, jak dobře je tato kniha načtená a jak dobře jsou zde využity další doprovodné zvuky, ji hodnotím i navzdory zdlouhavému ději poměrně vysoko. Tady je aspoň vidět, jak velký vliv na vnímání celé knihy má zvuková stránka nahrávky. Kdyby byl vetřelec načten méně zdatným interpretem a kdyby se jednalo pouze o namluvený text bez jakékoliv hudby a doprovodných zvuků, můj zážitek by byl úplně někde jinde.

Tim Lebbon. Vetřelec – Probuzení. Baronet 2016.

Mločí hodnocení: 80 %

Šiřte mločí slávu:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..