Ostré předměty – recenze

Mám ráda ty detektivky, které ani moc nejsou detektivkami a samotná vražda je tam spíš tak nějak hlavně proto, aby na příběhu jejího rozluštění bylo rozvinuté nějaké naprosto jiné téma.
audiotekaCZ-copy

Přesně taková je kniha Ostré předměty od Gillian Flynnové. Dvě zavražděné holčičky s vytrhanými zuby jsou záhadou ospalého městečka kdesi v Missouri a také hlavní dějovou linií knihy, která spíše než o dvou mrtvých dětech vypráví o tom, co dokáže pokřivená mateřská láska.

Ostré předměty jsou vlastně taková docela ostrá knížka. Kromě příběhu, o kterém vám toho tady raději moc neprozradím, abyste nepřišli o žádné z překvapení, které si autorka pro své čtenáře schovává, mě především dostalo, jak se nakladatelství One Hot Book podařilo adjektivum ostré dostat i do audio podoby této knihy.

Tak například hudba… Hudba je něco, co v audio knihách většinou jenom odděluje jednotlivé kapitoly a občas svým rázem podpoří atmosféru vyprávěného příběhu. Ovšem v případě Ostrých předmětů hraje hudba mnohem výraznější roli. Ona zde totiž není jenom předělem mezi jednotlivými kapitolami, ale především napomáhá vyzdvihnout silné scény, kterým dodává občas až přízračnou atmosféru. Hudba v Ostrých předmětech je ale především ostrá. Je to hudba, která vám evokuje tříštící se sklo, ostří nože a bodající hroty ostrých nůžek.

Hudbou to ale nekončí.. Ostré předměty pro nakladatelství One Hot Book načetla herečka Lenka Krobotová, jejíž hlas není možné popsat jinak než jako ostrý. Není to jásavý hlas plný radosti jako v případě Jany Strykové, která načetla knihu Zmizelá od stejnojmenné autorky, ale je to spíš hlas životem zničené ženy nesoucí si s sebou mnoho temných trápení. A přesně taková je hlavní hrdinka Ostrých předmětů – obskurní postava plná depresí a smutku. Vlastně, Ostré předměty jsou plné zvláštních hrdinů, kteří se zvláštně chovají v naprosto normálních situacích, které se díky jim stávají více než zvláštními.

Ostré předměty jsou prostě takovou tou knihou, která vás při četbě nenechá chladnými. Občas vás znechutí to, jak úchylně někteří hrdinové jednají a jindy budete přemýšlet nad tím, jak krutě pravdomluvná dokáže být autorka k okolnímu světu. Ovšem za nejpozoruhodnější na celé této audio knize považuji to, jak se jejím tvůrcům podařilo sjednotit celé její vyznění. Je to jako když si koupíte tištěnou knihu, kde s příběhem skvěle ladí jak titulní stránka, tak i fond písma a občasné ilustrace. Tak i zde v případě audio knihy se podařilo vytvořit ucelené dílo, které nic nenarušuje a naopak čtenáři dopřává naprosto komplexní zážitek.

Gillian Flynnová, Ostré předměty, One Hot Book 2014.

Mločí hodnocení: 85%

2 thoughts on “Ostré předměty – recenze

1. ahoj. Jsem správce stránek komunity na Facebooku „Recenze knih a audioknih“, kam jsme na základě doporučení Audiotéky.cz recenzi nasdíleli. Máš-li zájem, můžeš k nám recenze sdílet, umístíme je pan na Timeline. Děkujeme Ti !!! Správce stránek Honza